Laat je niet kisten… van Marieke Henselmans
De organisatie rondom het levenseinde en de attributen als onderdeel daarvan, denk aan de kist, kleding, bloemen, wat gebeurt er met je spullen et cetera: het regelen daarvan staat vaak onderaan het prioriteitenlijstje. Het belangrijkste advies van journaliste Marieke Henselmans: ‘Verdiep je er in als er nog niets aan de hand is’. Een uitnodiging om eigenaar te worden van het laatste stukje leven en op die manier je nabestaanden én jezelf te ‘ontzorgen’.
Het resultaat van ‘Laat je niet kisten door de commercie’ (en bijbehorend werkboek) en ‘Wegwijzer voor nabestaanden’: een keur aan eenvoudige en praktische tips beschreven in een lichte en vrolijke sfeer. Bezig zijn met je wensen rondom het levenseinde kan dus ook zó!
boodschap
Haar eerste boek ‘Consuminderen met kinderen’ kwam uit in 1999 en verschilt qua boodschap niet eens zoveel van haar missie in ‘Laat je niet kisten…’, aldus de journaliste: “Wat maakt de kindertijd mooi, en wat maakt een uitvaartdienst mooi? Je gunt je kind de tijd en ruimte om onbezorgd te spelen in een veilige sfeer, kleren mogen vuil worden. Bij een uitvaartdienst dragen de gekozen muziekfragmenten en ontroerende uitspraken bij aan een sfeer waarin mensen zich weer even verenigd voelen. Dit soort zaken, of het nu de kindertijd of een afscheid van een dierbare betreft, hoeven niet veel te kosten.”
kwetsbaar
Tegelijkertijd brengen beide periodes eenzelfde soort kwetsbaarheid met zich mee. Voor de ouders met hun pasgeboren kindje en voor nabestaanden met hun verloren dierbare. Henselmans constateert dat de commercie hier slim op inspeelt: “Ouders willen het beste voor hun kind. Nabestaanden willen een respectvol afscheid voor hun dierbaren. Bovendien willen de nabestaanden in de week tussen overlijden en uitvaart niet krenterig overkomen. Bedrijven laten de consument graag geloven dat als het maar duur is dat dit dan ook het beste voor je kind of dierbare is. En wanneer je die dure spullen of diensten niet aanschaft, dan ligt een schuldgevoel snel op de loer.”
voorkom gedoe
Om te beginnen is het van belang om je verzekeringspapieren op te zoeken in huis – waar zijn ze ook maar weer gebleven? – en nog eens goed door te lezen op de kleine lettertjes. “Als je weet waar je precies voor bent verzekerd, zadel je de nabestaanden niet op met gedoe. Wat hen overigens ook een hoop werk scheelt, is een actuele adressenlijst.” Meld als nabestaanden het beschikbare budget aan de uitvaartverzorger en vraag om samen de mogelijkheden te onderzoeken om binnen het budget te blijven. Houd de abonnementen van de mobiel, email en internet nog tenminste zes maanden aan. Op die manier kun je bijvoorbeeld bevestigingen per email van opzegging van andere abonnementen nog ontvangen.
wens
Henselmans heeft bij het schrijven van haar twee recentste boeken haar lezers gevraagd om ervaringen te delen over het onderwerp: “Ik heb verschillende reacties van mensen gekregen die overvallen werden na het overlijden van de eerste ouder, en aangaven de uitvaart van de tweede ouder heel anders te hebben aangepakt. Ik wens mensen toe dat ze de eerste uitvaart waar ze voor komen te staan al op een manier kunnen vormgeven die bij hen en bij de overledene past.”
De ontluikende roos inspireert tot bewustwording en nodigt uit om in beweging te komen. Om stap voor stap je verlangen naar meer ruimte in huis, hoofd en hart te realiseren. De ontluikende roos ondersteunt je met tips en oefeningen. En natuurlijk steken we samen, waar het je spullen betreft, de handen uit de mouwen.
Een vraag? Bel of mail: 06 47 44 26 80 of info@deontluikenderoos.nl.